Problemele care apar în cadrul unui plan de afaceri
Scrierea planului de afaceri este un pas important în inițierea oricărei afaceri. Un plan de afaceri bine scris te poate ajută să obțîi finanțare, să recrutezi parteneri și angajați și, de ce nu, să îți clarifici mai bine ideea de afaceri.
La polul opus, un plan plin de greșeli te poate duce într-un timp mult mai scurt la eșec, așa că asigura-te că știi care sunt cele mai frecvente greșeli care apar în planul de afaceri și învață să le eviți.
1. Obiective vagi
Obiectivele pe care le ți le propui pentru afacerea ta nu trebuie să fie sloganuri de marketing ci să reflecte clar care sunt lucrurile pe care vrei să le faci și cum intenționezi să le pui în aplicare. Atunci când îți defineșți obiectivele, aplică regulă SMART (specific, măsurabil, accesibil, relevant, încadrat în timp). Obiectivele clare și consistente sunt ușor de urmărit și te ajută să mențîi direcția afacerii, pentru că pe baza lor îți vei monitoriza progresul.
2. Lipsa cercetării
Din dorința de a-ți pune cât mai repede planul de afaceri pe hârtie, vei fi tentat să nu faci o cercetare a pieței sau să faci una superficială, gândindu-te că o vei mai îmbunătăți pe parcurs. Lipsa acestei componente, te poate costă enorm de mult pe termen lung, așa că ar trebui să studiezi intens industria în care urmează să activezi cu mult înainte de a te lansa în afaceri și să te asiguri că datele pe care le obțîi sunt la zi și ușor de verificat. Învață cât mai mult despre domeniul tău de activitate, tendințele și evoluția lui, despre cliențîi tăi și comportamentul lor de cumpărare, despre competitori și strategiile lor, pentru a demonstra celui care îți va evalua planul de afaceri că îți cunoșți piață și este pregătit să faci făță concurenței.
3. Estimări nerealiste
Antreprenorii cad adesea în capcană estimărilor nerealiste pentru un business: numărul clienților potențiali, costurile de producție, nivelul vânzărilor sau prețul la care pot vinde produsele și serviciile. Premisele de la care porneșți sunt foarte importante pentru că influențează toate deciziile ulterioare: dacă cifrele incluse în planul tău sunt într-o discrepanța totală făță de evoluția pieței, un potențial investitor va sesiza asta imediat. Datele nerealiste sunt ușor de detectat de experți și îți pot afecta credibilitatea și implicit șansă la finanțare. În plus, trebuie să fii pregătit să îți susțîi proiecțiile financiare și să oferi explicațîi detaliate acolo unde este cazul
În această etapă îți poți ușura semnificativ muncă utilizând o aplicăție Excel pentru planuri de afaceri care te ajută să poți efectua previziuni financiare generând ulterior toate rapoartele financiar-contabile necesare evaluării rentabilitățîi unei idei de afacere.
4. Ignorarea competiției
Nici o afacere nu activează pe o piață complet goală, de aceea este important că pe parcursul planului de afacere să arăți că îți cunoșți concurențîi direcți și indirecți. Dacă antreprenorul își subestimează competiția și supraestimează valoarea produsului/serviciului livrat, poate da un semnal negativ potențialilor investitori, pentru că aceștia pot presupune că există riscul că acesta să piardă din vedere și alte elemente care pot avea un impact semnificativ asupra afacerii. Chiar dacă ideea ta de afaceri este complet nouă și nu ai nici un fel de concurent acum, sigur vei avea în viitor. Garantat. Un instrument util pentru a-ți evalua competiția este Matricea de analiză comparativă a concurenților.
5. Ignorarea cash-flow-ului
În planificarea afacerii, foarte puțini întreprinzători calculează care este necesarul de bani lichizi pentru realizarea activităților de baza. Cele mai multe calcule se rezumă la costuri și la sursele de venit. Dacă veniturile sunt mai mari decât costurile și se obține profit, atunci investiția pare oportună. Totuși, acesta nu este singură condiție pe care un model de afacere trebuie să îl îndeplinească. Disponibilitatea banilor la momentul potrivit este un alt criteriu pe care trebuie să îl iei în calcul din etapă de planificare.
Pentru păstrarea unei evidente cât mai bune a banilor, poți utiliza template-ul Fluxul de numerar.
6. Omiterea riscurilor
Entuzismul pentru un business nou îi poate împiedică pe mulți antreprenori să omită riscurile care pot apărea în derularea afacerii. Deși este bine să porneșți la drum cu optimism, nu este de prisos să te gândeșți și la riscurile ce pot amenință afacerea. Planurile de rezervă sunt asul din mânecă la care antreprenorul poate recurge atunci atunci când scenariile negative se materializează.
Un plan de managementul riscurilor te va ajută foarte mult să capeți o imagine de ansamblu asupra evoluției afacerii, așa că nu-l fă doar de dragul de a completă un alt capitol pentru a lua ochii finanțatorului: dacă vei trece la riscuri doar posibilitatea apariției unui cutremur sau al unui incendiu, nu vei impresiona pe nimeni. Efectul va fi opus. Un instrument extreme de util în acest sens este Matricea de analiză a riscurilor.
7. Planul este scris în termeni vagi
Un plan de afaceri nu este o nuvela sau un român, așa că înainte de a-l trimite către un potențial finanțator sau investitor, da-l unui prieten sau unui membru al familiei din afară afacerii să-l citească. Dacă el nu înțelege din prima care este ideea de afaceri, care este avantajul competitiv și cum vei dezvoltă afacerea în următorul an, rescrie-l. De ce? Pentru că în acest caz, evaluatorul nu va stă să îți citească planul de trei ori și să facă presupuneri legat de ce ai vrut tu să spui, ci îl va respinge. Gândește-te că cei care au rolul de a evalua planurile de afaceri, văd zeci dacă nu sute de astfel de documente, așa că trebuie să te asiguri că descrii totul cât mai bine structurat și în termeni cât mai clari și mai lipsiți de ambiguități. Dacă îți scrii planul în termeni generali pentru că îți este frică să nu îți fure cineva ideea de afaceri sau dacă te bazezi pe procese și tehnologii sensibile, trimite într-o prima faza doar sumarul executiv și cere să închei un contract de confidențialitate.
8. Planul este prea detaliat
Nu întră prea mult în detalii tehnice specifice, pentru că rișți să îl plictiseșți sau să îl oboseșți pe cel care are rolul de a-ți evalua planul. Păstrează detaliile tehnice la un minim necesar pe parcursul planului de afaceri, dar dacă sunt necesare pentru o mai bună clarificare, le poți include într-o secțiune de anexe. Potențialul finanțator sau investitor nu are nevoie să știe în această prima etapă câte grame de carne foloseșți în fiecare preparat sau specificațiile tehnice ale softului pe care îl vei utiliza pentru o anumită activitate. Oferă toate informațiile tehnice în anexe, în așa fel încât cel care citește planul să poată accesa aceste informațîi dacă are nevoie de mai multe detalii.
9. Planul nu este consistent
Elimina eventualele contradicțîi: verifică corelațiile dintre activitățile incluse în planul de afaceri și bugetul afacerii. Dacă în cash-flow ai modificat niște cifre pentru că nu îți ieșeau calculele, asigura-te că schimbi cifrele respective peste tot în plan și în buget. Nu-ți fă bugetul în Word, ci în Excel pentru a putea avea o evidență mai clară a calculelor. Asigura-te că cifrele oferite la analiză pieței referitoare la industrie, cote de piață, competiție sunt precise și ușor de verificat. Furnizează în plan sursele pe care le-ai utilizat pentru a te informa.
10. Editarea neglijență
Poate părea un lucru lipsit de importantă, pentru că mulți antreprenori se gândesc că ideea pe care o au este atât de valoroasă și potențialul pentru profit atât de mare încât nu mai contează cum este prezentat. În realitate, investitorii sunt atenți la aceste detalii și un plan de afaceri plin de greșeli de ortografie îl poate decredibiliza pe antreprenor, chiar dacă ideea să de afaceri este bună. În plus, cel care citește planul de afaceri se poate gândi că dacă nu ai dat destulă importantă modului în care ți-ai scris planul de afaceri, vei fi la fel de neglijent și cu felul în care îți vei administra afacerea.
Comentarii
Trimiteți un comentariu