Model plan de afaceri
Un plan de afaceri bine pus la punct și care cuprinde toate datele necesare atât pentru a face față provocărilor din business, cât și pentru a impresiona eventuali investitori sau pentru a obține finanțări din fondul de stat sau din fonduri europene cuprinde următoarele informațîi:
Date de identificare
- Numele firmei
- Formă juridică de constituire (Persoană Fizică Autorizată, Asociație Familială, societate Comercială )
- Activitatea principala a firmei și codul CAEN al activitățîi principale
- Valoarea capitalului
- Persoană de contact/ adresa/ număr telefon/ adresa e-mail
A.VIZIUNE, STRATEGIE
În acest capitol antreprenorul trebuie să răspundă la următoarele întrebări:
A 1. Care este esență afacerii? Ce anume va genera bani și profit?
A 2. Cine vor fi cliențîi tăi?
- Persoane
- Firme
- Bugetul statului
A 3. Unde vrei să ajungi într-un interval de 3 ani.
A 4. Care sunt „punctele țări” ale ideii, ce aduce nou?
În acest capitol se va face, practic, analiză SWOT a companiei. Acronimul SWOT provine de la termenii englezești – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, ce se traduc în Puncte țări, Puncte slabe, Oportunități, Amenințări.
B. ISTORIC, MANAGEMENT, RESURSE UMANE
B 1. ISTORIC
- Cum a apărut ideea de afacere?
- De ce mijloace financiare dispui
B 2. Management, Resurse Umane
MANAGEMENT: liderii businessului și ce îi califică pentru a conduce o afacere
PESRONAL: Detaliere pe funcții/ activități/ nivel de instruire – se poate atașa organigramă viitoarei firme
C. ANALIZĂ PIEȚEI
Date privind piață și promovarea noului produs/ serviciu:
C 1. Clienți potențiali
C 2. Concurenți potențiali și diferențierea față de concurență (elementele noi cu care vine noul business)
C 3. Principalele avantaje ale noilor produse/servicii oferite
C 4. Reacția previzibilă a concurenței la apariția de noi oferte pe piață:
C 5. Cum se va realiza distribuția produselor:
C 6. Activități de promovare a vânzărilor :
D. ANALIZĂ COSTURILOR DE OPERARE
D 1. Produsele noi – caracteristicile lor, prețul de vânzare
D 2. Principalii furnizori de materii prime – cine sunt, care sunt prețurile
D 3. Aprovizionare și transport – cum se vor face
D 4. Descrierea procesului tehnologic – Descrierea pe scurt a procesul tehnologic de realizare a produselor/serviciilor
D 5. Cheltuieli anuale de producție
D 6. Venituri anuale preconizate
E. INVESTIȚII NECESARE
E 1. Descrierea investiției propuse în contextul procesului tehnologic descris anterior
E 2. Modul de asigurare cu utilități
E 3. Graficul de realizare a investiției (Plan operațional)
E 4. Amenajări privind spațiile de producție
E 5. Modificările necesare a fi operate în structura și numărul personalului angajat
F. PROIECȚII FINANCIARE
F 1. Date privind mijloacele fixe care fac obiectul investiției
F 2. Plan de finanțare a investiției
F 3. Date privind capacitatea de producție
F 4. Utilizarea capacității de producție
F 5. Date privind costurile de producție
F 6. Alte date privind activitatea
F 7. Situația veniturilor și cheltuielilor
F 8. Flux de numerar
F 9. Bilanțul previzionat
F 10. Indicatorii financiari ai investiției
După cum vezi, planul de afaceri nu este nicidecum ușor de conceput, însă efortul merită pe deplin, deoarece, odată conceput, devine mult mai ușor să implementezi strategii și mult mai ușor să îți atingi obiectivele.
Comentarii
Trimiteți un comentariu